Wat is stress?

Stress is de reactie van het lichaam op een uitdaging of vraag. Iedereen ervaart stress, die kan worden veroorzaakt door een reeks gebeurtenissen, van kleine dagelijkse beslommeringen tot grote veranderingen zoals een scheiding of baanverlies.

De stressreactie omvat fysieke componenten zoals een verhoogde hartslag en bloeddruk, gedachten en persoonlijke overtuigingen over de stressvolle gebeurtenis en emoties, waaronder angst en woede. Hoewel we het vaak als negatief beschouwen, kan stress ook voortkomen uit positieve veranderingen in je leven, zoals een promotie op het werk of een nieuwe baby.

Hoe kunnen we op een gezonde manier met stress omgaan?

Stress heeft een belangrijk doel: het stelt ons in staat snel te reageren op bedreigingen en gevaar te vermijden. Langdurige blootstelling aan stress kan echter leiden tot geestelijke gezondheidsproblemen (bijvoorbeeld angst en depressie) of verhoogde lichamelijke gezondheidsproblemen.

Een groot aantal onderzoeken suggereert dat verhoogde stressniveaus uw vermogen om met lichamelijke ziekten om te gaan, verstoren. Hoewel niemand alle stress kan vermijden, kun je eraan werken om er op een gezonde manier mee om te gaan, zodat je beter kunt herstellen.

1. Eet en drink om uw gezondheid te optimaliseren.

Sommige mensen proberen stress te verminderen door alcohol te drinken of te veel te eten. Deze acties lijken op dit moment misschien te helpen, maar kunnen op de lange termijn juist leiden tot stress. Cafeïne kan ook de effecten van stress versterken. Het consumeren van een gezond, uitgebalanceerd dieet kan helpen om stress te bestrijden.

2. Beweeg regelmatig.

Naast fysieke gezondheidsvoordelen, is aangetoond dat lichaamsbeweging een krachtige stressverlichter is. Overweeg niet-competitieve aerobe oefeningen, krachttraining met gewichten of bewegingsactiviteiten zoals yoga en stel redelijke doelen voor jezelf. Het is aangetoond dat aerobe oefeningen endorfines vrijmaken – natuurlijke stoffen die je helpen je beter te voelen en een positieve houding te behouden.

3. Stop met het gebruik van tabaks- en nicotineproducten.

Mensen die nicotine gebruiken, noemen het vaak een stressverlichter. Echter, nicotine legt in feite meer stress op het lichaam door de fysieke opwinding te vergroten en de bloedstroom en ademhaling te verminderen.

4. Bestudeer en beoefen ontspanningstechnieken.

Elke dag de tijd nemen om te ontspannen, helpt stress te beheersen en het lichaam te beschermen tegen de effecten van stress. Je kunt kiezen uit verschillende technieken, zoals diepe ademhaling, beeldspraak, progressieve spierontspanning en mindfulness-meditatie.

Er zijn veel online en smartphone-apps die begeleiding bieden bij deze technieken; hoewel sommige aankoopkosten met zich meebrengen, zijn vele gratis beschikbaar.

5. Verminder dingen die stress triggeren.

Als je bent zoals de meeste mensen, is je leven misschien gevuld met te veel eisen en te weinig tijd. Voor het grootste deel zijn deze eisen degene die we hebben gekozen. Je kunt tijd vrijmaken door tijdmanagementvaardigheden te oefenen, zoals om hulp vragen wanneer het gepast is, prioriteiten stellen, jezelf tempo maken en tijd reserveren om voor jezelf te zorgen.

6. Onderzoek je waarden en leef ernaar.

Hoe meer uw acties uw overtuigingen weerspiegelen, hoe beter u zich zult voelen, hoe druk uw leven ook is. Gebruik uw waarden bij het kiezen van uw activiteiten.

7. Kom voor jezelf op.

Het is prima om “nee” te zeggen tegen eisen van uw tijd en energie die te veel stress op u zullen leggen. Je hoeft niet altijd aan de verwachtingen van anderen te voldoen.

8. Stel realistische doelen en verwachtingen.

Het is oké – en gezond – om te beseffen dat je niet in alles tegelijk 100% succesvol kunt zijn. Wees je bewust van de dingen die je kunt controleren en werk aan het accepteren van de dingen die je niet kunt controleren.

9. Wees lief tegen jezelf.

Als je je overweldigd voelt, herinner jezelf dan aan wat je goed doet. Heb een gezond gevoel van eigenwaarde.

Er zijn verschillende andere methoden die u kunt gebruiken om te ontspannen of stress te verminderen, waaronder:

  • Diepe ademhalingsoefeningen;
  • Meditatie;
  • Mindfulness-meditatie;
  • Progressieve spierontspanning;
  • Ontspanning van mentale beelden;
  • Ontspanning op muziek;
  • Biofeedback;
  • Zoek begeleiding, om u te helpen stress te herkennen en los te laten.

Vraag uw zorgverlener om meer informatie over deze technieken of andere suggesties.

 

https://psycholoog.startplezier.nl/